Sahabat Katak Bulat Yang Sporting Habis

Wednesday, 19 October 2011

Dunia Melayu Dunia Islam


ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA
SALAM 1MALAYSIA

Pernah tak korang dengar pasal DMDI ni??!

Apa menatang DMDI ni?

Perlu ke Wujud?
Malas la ambil tahu pasal DMDI ni?

Bukan penting pun??

Mungkin soalan- soalan tadi yang akan berkumandang di benak pemikiran korang, KB  tahu semua tu sebab KB pun macam korang gak, malas ambil tahu pasal perkara-perkara yang macam ni.


Tapi, oleh kerana tugas yang telah diberikan oleh KB oleh editor ditempat kerja KB, kene la gak jalankan tugas dengan dedikasi sehingga cuti dibekukan dan terpaksa bekerja selama 2 minggu bertutut-turut tanpa cuti, dari pagi sampai malam sampai KB demam-demam dibuatnya.


Alkisahnya macam ni, baru-baru ni, KB ditugaskan untuk buat liputan mengenai Konvensyen DMDI ke-12, Kebetulan pada masa yang sama, sambung lak dengan kejohanan karate dunia junior & kadet yang berlangsung di MITC Melaka. So, terpaksalah  dengan rela hati kami pekerja-pekerja yang berdedikasi ni menjalankan tugas masing-masing tanpa cuti untuk minggu itu...kecian


Ok, balik pada cerita yang asal...Apa tu DMDI
Ni KB nak kongsi dengan korang walaupun korang tak nak ambil tahu,

KB terpaksa guna skill 'palagiatrism' yang cukup terkenal di kalangan pelajar universiti khususnya Universiti dot dot dot

Ni sedikit info pasal DMDI 



 Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) ditubuhkna pada tahun 2000 hasil daripada resolusi Konvokesyen Dunia Melayu Dunia Islam pertama dengan Presidennya ialah Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam. Ia merupakan sebuah Syarikat Kerajaan Melaka yang bertindak mempromosi kesatuan dan perpaduan di antara umat Melayu-Islam di samping menggalakkan kerjasama di antara umat Melayu-Islam dengan bangsa-bangsa lain di dunia.

     
 Penubuhan DMDI adalah cetusan idea YAB Datuk Seri Mohd Ali kerana beliau melihat perlunya diwujudkan satu mekanisme yang berkesan untuk menjana kesungguhan dalam kalangan umat Melayu-Islam seluruh dunia agar cemerlang dalam bidang-bidang uatam sperti Ekonomi, Teknologi Maklumat dan Pendidikan, demi kesejahteraan dan kebebasan umat daripada belenggu kemelaratan.

   DMDI menganjurkan Konvokesyen DMDI setiap tahun dengan tema yang berbeza-beza. Tujuannya untuk menghimpunkan pemimpin-pemimpin dan tokoh-tokoh Melayu dan Islam seluruh dunia bagi membincangkan pelbagai aspek terutama sosio-budaya, pendidikan dan ekonomi di samping dapat mengeratkan jaringan DMDI terutamanya dalam kalangan pemimpin masyarakat.

     DMDI turut bertanggungjawab menyelaraskan program-program pertemuan, seminar, "lokarkarya", bengkel mahupun konvokesyen di lokasi-lokasi berlainan serta memantau program-program pembangunan umat Melayu-Islam seluruh dunia.

     Pada tahun 2000, DMDI diselenggarakan oleh Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (IKSEP). Walaubagaimanapun, sejak 1 April 2003, DMDI telah menubuhkan entitinya sendiri dan didaftarkan sebagai Syarikat Kerajaaan Negeri Melaka. Tujuannya supaya DMDI dapat memberi tumpuan yang khusus terhadap kegiatan-kegiatan Dunia Melayu Dunia Islam.

Untuk rujukan yang lebih lanjut, boleh layari laman sesawang DMDI sendiri yek..banyak sangat maklumat yang korang boleh dapat dekat sana, 


KB hanya berkongsi sedikit pasal DMDI ni dengan korang khususnya pada rakyat Melaka yang tak tahu langsung pasal DMDI ni..hehehehe




p/s: pada orang Melaka yang tak tahu pasal DMDI ni, berpura-pura tahu, Kalau tak, malu nanti (^^,)

2 comments:

Aien Not Alien said...

utamakan tugas... hehe

tahu ada DMDI cuma tak berapa nak tahu je pengisiannya..sekarang da lebih tahu....terima kasih bagitahu...sekarang saya dah tahu...hihi... ^_^"

Katak Bulat said...

Sharing is Caring
So ini tugasa seorang wartawan dalam memberitahu orang ramai mengenai perkara yang terdapat di dalam dan luar negeri...

Bajet seseorang yang berdedikasi la ni...hehehehe